Algus. Kui Mari Järve 2014. aastal Tartu Tervishoiu Kõrgkooli uksest sisse astus koostööpakkumisega korraldada meie kõrgkoolis geneetikapäevad gümnasistidele, olime sellega kahel käel päri, sest nägime võimalust tutvustada meie kooli õpikeskkonda ning õppimisvõimalusi. Muu hulgas olgu mainitud, et sel ajal ei olnud kõrgkooli sidemed erinevate gümnaasiumidega nii tihedad ja koostöö regulaarne nagu see on praegu.
Geneetikapäevad osutusid ülimenukaks ning see tiivustas meid kõrgkooli laiemalt sarnasel viisil tutvustama. Järgneval aastal kasvasid geneetikapäevad geneetika ja laboritöö õpitubadeks kuuel päeval, kusjuures laboritöö töötubadele lisasid oma töötoa tervisekaitsjad. Alates 2016. aastast toimusid laboritöö ja terviseteadlikkuse õpitoad koostöös õdede ja radioloogiatehnikutega. Iseäranis köitvaks muutus idee korraldada kindlal teemal integreeritud töötoad kõikide õppekavade koostöös, mis näitaks osalejatele, kuidas tervishoiusüsteemis erinevad kutsealad koos inimeste tervise tagamise nimel töötavad.
Aastal 2017 nägidki ilmavalgust esimesed terviseteadlikkuse õpipäevad, mille läbivaks teemaks oli maks. Räägiti põhjalikult maksa kahjustavast riskikäitumisest, uuringute võimalustest ning maksa siirdamisest. Ühe töötoa osana said osalejad külastada SA Tartu Ülikooli Kliinikumi (TÜK) ühendlaborit, näha tavainimese eest nähtamatut maailma, kus toimuv on ravi määramise seisukohalt ülimalt oluline. Eraldi töötoana jäi siiski ülipopulaarseks osutunud molekulaardiagnostika ja füsioterapeutiline kehalise võimekuse hindamine. Osalejatel oli veel võimalus vaadata õppevideosid kogu päeva avatud töötoas. Veel aasta hiljem, 2018, oli terviseteadlikkuse õpipäevadel ühine teema (kops), kus oli üks terviklik uuringutele pühendatud töötuba koos eksursiooniga SA TÜK patoloogiateenistusse, erinevate kutsealade vahel integreeritud töötuba kopsu tervise tagamise teemadel ning endiselt menukas molekulaardiagnostika ja füsioteraapia kehaliste võimete hindamise töötuba. Kuni koroonapandeemia algusaastani purjetasid terviseteadlikkuse õpipäevad pärituules, olles ülipopulaarsed, kuhu osalejatel kohti saada oli puhas õnnemäng.
2020. aastal olime sunnitud täielikult ette valmistatud programmi ära jätma ning kahel järgneval aastal toimusid terviseteadlikkuse õpipäevad n-ö kaugelt. Koroona-aastatel suutsid meie õppejõud Zoomi vahendusel infot edastada ja näidata isegi väga praktilisi tegevusi nagu näiteks laboris tehtavad uuringud. Füsioterapeudid juhendasid füüsilisi katseid ja andsid tagasisidet nende kohta Zoomi vahendusel. Tundus aga, et õpilased olid tüdinenud arvuti vahendusel suhtlemisest ja õppimisest. Ka meie organiseerijatena olime harjunud tohutu huviga terviseteadlikkuse õpipäevade vastu ja vähene osalejate arv pisendas tublisti meie hasarti päevi korralda. Võime vaid oletada, et põhjuseks võis olla õpilaste soov taoliste töötubade vahendusel konkreetse tegevus(töö)kogemuse saamist, kuna igal aastal on töötubade tagasisides hinnatud eelkõige ise tegemise ja enda kohta teada saamise võimalusi. Taas avanenud väljavaade kõrgkoolis kohapeal õpitubasid läbi viia on huvi meie koolis pakutavate töötubade vastu suurendanud, küll mitte koroonaeelsele tasemele, kuid siiski märkimisväärselt ning ka meid rõõmustab uus võimalus kõrgkooli suurepäraseid õpiruume ja -tingimusi näidata.
Kui päris alguses toimusid tegevused kuuel erineval päeval, koosnedes kahtest kuni neljast samasisulisest programmist erinevate töötubadega, siis praeguseks oleme päevade arvu vähendanud selliselt, et kahel päeva toimub kolm programmi ja järgneval kahel päeval veel eelmistest erinevat kolm programmi (kokku kuus programmi). Sellega on kõikidelt õppekavadelt rohkem õppejõude haaratud ja osalejatel on valikuvõimalus suurenenud. On õpilasi, kes külastasid samal aastal terviseteadlikkuse õpipäevade mitmeid programme. Seega võiks öelda, et kvantiteedist on saanud kvaliteet – töötubade mitmekesisus on oluliselt suurenenud, mis paneb meid hoolimata motiveeritusest mõtlema ka ressursside piiratusele. Samuti püüame võimalikult palju töötubasid üles ehitada pigem praktilistele tegevustele ja/või teemadele, kus osalejad saavad midagi ka enda kohta teada. Näiteks iluteenuste ohtude loengu osale lisandus sellel aastal praktiline kreemi tegemise osa, mida osalejad väärtustasid oluliselt enam kui ainult teabe kuulamist.
Kümned erinevad töötoad
Milliseid töötube oleme erinevatel aastatle pakkunud? Erinevad molekulaardiagnostilised uuringud alates kriminalistika valdkonnast, bakterite anitbiootikumi tundlikkuse geenide, hammastel olevate bakterite geenide ja lihaste vastupidavust määravte geenide määramine, füsioterapeutilised vastupidavuskatsed, mitmed töötoad toitumisest, keha koostis, kopsu funktsiooni hindamine, maksa siirdamine, intiimhügieen ja intiimpiirkonna mikrofloora tasakaalu olulisus, lapse hooldus, eluliste näitajate mõõtmine, haigete hooldus ja protseduurid nii haiglas kui kodused raviviisid, esmaabi, kipsi panek, haige transportimine ratastooliga, veenivere võtmine kunstkäest, laborites kliinilise keema, hematoloogia, patoloogia labori uuringud erinevate tervisehäirete korral, mikrobioloogilised, radioloogilisted ja ultraheli uuringud, anatoomia interaktiivse laua abil, tunnetus elust eakana vastava „riietuse“ abil, suhtlemine eakatega, töötoad vaimse tervise teemadel, iluteenuste võlud ja ohud, vaktsineerimine, mitmed töötoad haiguste ennetamise kohta, õpikeskkonna mõju tervisele ja paljud teised. Oluline on olnud ka koostöö SA TÜK kollegidega, kes võimaldasid mitmel aastal õpilastel piiluda laborite töökeskkonda, mis andis osalejatele elutruu pildi nende kutsealade igapäevaelust. Õpipäevade abil saame suunata noori mõtlema terviseteadlikult ja tervist säästvalt ning seeläbi aidata muuta mõtteviisi, eluviisi ja tervisekäitumist, mis laiemas perspektiivis on kasulik nii riigile kui lubab õnnelikumalt elada ka tervislikku eluviisi järgival inimesel. Koostöö haiglatega tervisetealdikkuse õpipäevade korraldamisel on andnud juurde tõetruu vaate tervishoiu kutsealadele. Aastatel 2014-2019 toimusid terviseteadlikkuse õpipäevad Hasartmängumaksu Nõukogu toel, edasi on sündmuse kulud katnud ainsana kõrgkool.
Tervise toetamine, tervislike eluviiside väärtustamine ja terviseteadlikkuse edendamine on ka üks meie kõrgkooli põhiväärtustest. Palju huvi on pälvinud ja tunnustust saanud töötoad, mis aitavad paremini igapäevaelus toime tulla. Näiteks on intiimhügieeni töötuba olnud menukas nii tütarlaste kui noormeeste hulgas. Osalejad on ära märkinud töötubasid, mis aitavad viirushaigustega võidelda, südame-veresoonkonna haigusi ennetada, kopsufunktsiooni treenida. Oleme operatiivselt arvestanud kogukonna muutuvate vajadustega. Koroona-aastal 2021 näidati osalejatele, kuidas õigesti kaitseriietust selga panna ja ära võtta ning räägiti kõikidest maskitüüpidest ning näidati, kuidas neid õigesti kasutada. Viimastel aastatel on luubi all olnud vaimse tervisega seotud teemad ning seetõttu oli ka 2024. aasta terviseteadlikkuse õpipäevadel tervelt üks programm pühendatud ärevusele, selle leevendamisele ja ennetamisele, sh aja planeerimise abil. Samuti tunnetavad õpilased vajadust oskuste järele, mis toetavad eakate mõistmist ja abistamist.
Töötubade abil oleme saanud tutvustada killukesi tervishoiu kutsealadest. Näiteks erinevad uuringud laborites, radioloogilised uuringud, õdede tegevused palatites, tervisekaitsjate sisekeskkonna näitajate mõõtmised, füsioterapeutide kehalised katsed jpt. Olles mingil määral tuttav kutsealade sisuga, on tulevasel üliõpilasel võimalik vähem erialavalikus eksida ja õpingute katkestamise tõenäosus sellel põhjusel väheneb. Töötubade juhendajatena oleme kaasanud üliõpilasi, kes oma värvikate kirjelduste abil on tutvustanud kõrgkoolis õppimise võimalusi ning ise töötubade juhendajatena kinnistanud erialateadmisi ning saanud juhendamise kogemuse. Õpilastele on väga meeldinud üliõpilasesinduse korraldatud majatuurid, on soovitud majatuure teha põhjalikumalt ja tuua need ajaliselt programmides ettepoole, et nii vältida õhtusel majatuuri koju kibelemist. Paeluvate, köitvate töötubade abil loodame, et nii mõnigi osaleja hindab ja kaalub tervishoiu kutsealade kasulikkust ning tal tekib huvi tervishoiu kutsealade vastu, mida meie kõrgkoolis saab õppida.
Seda enam, et aastate jooksul on terviseteadlikkuse õpipäevade sihtgrupp veidi ka muutunud, Kui alguses kutsusime ainult gümnasiste, siis nüüd ootame ka põhikoolide lõpuklasside, kutsekoolide õpilasi, nende õpetajaid ning tagasi ei saada ka teisi huvilisi. Mitmetes õpitubades käsitlevate teemade kaudu saame näidata, kuidas on teadussaavutusi kasutatud tervishoiu valdkonna edendamiseks (molekulaardiagnostika, mikrobioloogia, radioloogia jt). Sellega aitame kaasa teaduse populariseerimisele ja keerukate seoste selgitamisele tegevuste abil ning võimaldame näidata teadussaavutuste rakendamist igapäevaelus. Terviseteadlikkuse õpipäevadest osavõtjad hindavad meie töötubade praktilisust, neist saadavat kogemust, tunnetuse kaudu õppimist. Püüame kogu teabe õppijateni viia pigem ise tegemise, praktiliste tööde ja laboriuuringute abil, samas tegevuste põhimõtteid teaduspõhiselt selgitades. Paljud terviseteadlikkuse õpipäevadel osalejad on hinnanud eelkõige uusi teadmisi, mida nad meie kõrgkoolist on saanud. Terviseteadlikkuse õpipäevad ei anna süsteemseid teadmisi. Kuid iga selline killuke teadmistest, mis lisandub juba olemasolevatele teadmistele, aitab mõista meie tervise keerukust ja ohtusid, mis selles maailmas meid varitsevad ning teevad inimese võimalused täisväärtusliku elu elamiseks oluliselt tõenäolisemaks. Meie kõrgkooli õppejõud on just sellised erialaspetsialistid, kes oskavad tänu valdkondadele, mida nad on uurinud põhjalikumalt või mida nad kõrgkoolis õpetavad, rääkida lähemalt paljudest tervisemõjuritest, mille kohta teave ei ole laiemalt levinud ning need teadmised tagavad tulevikus meie inimeste parema tervisliku seisundi või aitavad ära hoida mõne haigestumise.
Järgmised terviseteadlikkuse õpipäevad 2025. aasta kevadel!
Suur-suur tänu juhtkonna toetusele, kõigile õppejõududele, üliõpilastele, kõrgkooli töötajatele, kes on aidanud terviseteadlikkuse õpipäevasid korraldada ja läbi viia. Ilma kõigi teieta ei oleks olnud võimalik kümne aasta jooksul paljudele huvilistele neid vapustavalt toredaid õpitubasid pakkuda.
Kümme aastat on küll möödunud kui linnlennul, aga jätkame. Juba järgmised terviseteadlikkuse õpipäevad toimuvad 12.-13.02.2025 ja 12.-13.03.2025
Armsad õppejõud, üliõpilased, partnerid, kolleegid! Kui tunnete endas jõudu ja sisemist stiimulit tervisetealdikkuse levitamiseks, eelkõige noorte hulgas, palun andke endast märku (marikakylm@nooruse.ee). Järgmise aasta programmid koostame niipea kui võimalik ja mitte hiljem kui sügissemestri alguses. Ootan põnevusega kõikide ideid ja osalussoovi, tore oleks teha mõned töötoad koostöös meie partnerite, haiglatega. Töötoad õpilastega annavad hea tunde!