31.08.2023 lõppes Tartu Tervishoiu Kõrgkooli juhitud rahvusvaheline Erasmus+ projekt „Interpofessional co-operation in breast cancer therapeutic phase“ ehk EbreastII.
Projektis osales 6 täispartnerit, kolmest riigist: Eestist osales projektis lisaks Tartu Tervishoiu Kõrgkoolile ka Tartu Ülikooli Kliinikum, Soomest Metropolia rakenduskõrgkool ja Oulu rakenduskõrgkool, Norrast Lääne-Norra rakenduskõrgkool ja Bergeni Haukelandi haigla.
Kaaspartnerina osales ka tervishoiukõrgkool Šveitsist, Lausanne`ist. Projekti peamine eesmärk oli luua vaba kättesaadavusega õppeplatvorm, mis keskenduks erialade vahelisele koostööle rinnavähi ravis.
Projektipartnerid olid teinud koostööd ka varem ning jätkuprojekti idee sündiski EbreastI käigus, mis keskendus rinnavähi diagnoosimisele ning mida juhtis samuti Tartu Tervishoiu Kõrgkool. Uue partnerina osalesid EbreastII projektis kliinilised keskused. Nii nagu ka esimeses projektis, leidsid partnerid, et koostöös on võimalik luua palju mitmekülgsem ja põhjalikum õppeplatvorm kui seda üksinda tehes, sest kaasatud on erineva kogemuse ja taustaga eksperte ning projekti esimeses faasis läbi viidud uuringud sisaldavad riikide üleseid andmeid, mistõttu on tulemused laiahaardelisemad.
Milles seisneb projektis käsitletud teema olulisus?
Rinnavähi ravi on kompleksne ning patsiendid puutuvad lisaks arstidele raviteekonnal kokku erinevate spetsialistidega. Olenevalt riigist ja ravikorraldusest võivad nendeks olla õed, radioloogiatehnikud (diagnostika ja ravi) ning ka bioanalüütikud. Üha enam räägitakse tervishoius patsiendikesksest lähenemisest, kuid projektipartnerite kogemusest nähtub, et onkoloogiaga seotud aineprogramme ei pruugi bakalaureusetaseme õppes olla piisavalt, mistõttu ei ole tulevastel tervishoiuspetsialistidel terviklikku ülevaadet vähipatsiendi teekonnast.
Professionaalsus oma valdkonnas on mõistagi ääretult oluline ja seda arendab ka töö kliinilises keskkonnas. Suuremat tuge on aga võimalik pakkuda siis, kui spetsialist teab, milline on olnud patsiendi senine raviteekond ja kuhu see edasi viib – kasvõi millised kaebused ja sümptomid vajavad kohest tähelepanu. Ravikvaliteeti saab oluliselt parandada süsteemse erialade vahelise koostöö läbi, mis võimaldab jagada ekspertiisi, arutleda erinevaid käsitlusviise ka koostöögruppides, milles osalevad lisaks arstidele teisedki spetsialistid.
Projekti käigus läbi viidud kvalitatiivsete uuringute käigus leidsid autorid, et patisendid tajuvad rinnavähi raviteekonda teistmoodi kui tervishoiutöötajad, sest nende jaoks on nende lugu unikaalne ja rõhuasetus kõige rohkem mõju avaldanud etappidele raviteekonnal lähtub tihti sellest, millist tuge tervishoiutöötajad neile pakkusid. Tervishoiutöötajad määratlevad aga raviteekonnal oluliseks hoopis teisi nüansse ja lähtuvad pigem protseduuride tehnilisest teostusest. Oluline on mõista, et vähiravis on parima patsiendikogemuse pakkumine otseselt seotud ravitulemustega, sest mida turvalisemalt patsient end oma raviteekonnal tunneb, seda parem on tema koostöövõime ja seda lihtsam on ka protseduuride teostus tervishoiutöötaja vaatest. Saadud teadmisi kasutati õppemoodulite jaoks sisu loomisel, rõhutades just raviteekonna terviklikkust ja patsiendi vaadet.
Mida pakub loodud õppeplatvorm?
Õppeplatvormil on kolm moodulit, mis käsitlevad põhjalikult kõiki aspekte rinnavähi ravis, muuhulgas ka erialadevahelist koostööd patsiendikesksema raviteekonna loomisel. Kuna EbreastII on jätkuprojekt EbreastI-le, leiab moodulitest ka mõlema õppeplatvormi kokkupuutepunkte ning õppijal on võimalus lisada õpitava materjali juurde ka rinnavähi diagnostika teema. Selleks, et õppijal oleks võimalik saadud ainepunkte üle kanda, on iga mooduli lõpus võimalik sooritada eksam ning lävendi täitmisel saada ka tunnistus. Samuti saab õppeplatvormil navigeerides kasutada vaid üksikuid huvipakkuvaid teemablokke. Õppeplatvorm on mõeldud eeskätt iseõppimiseks.
Platvorm on kättesaadav siin: ebreast2.openaccessmaterial.com
Projekti koduleht: www.ebreast2.com