Õppepraktika ei ole pelgalt praktiliste oskuste õppimine ja harjutamine. See on iga kord ka kui uus seiklus töökeskkonnas, mis aitab muuta teadmised pädevusteks, kujundada hoiakuid ning toetada inimesekeskseid väärtusi. Tartu Ülikooli Kliinikum on ülikoolihaigla, kus on esindatud suurim valik erialasid ning kus toimub pidev töö inspireeriva ravi- ning õpikeskkonna loomiseks, millest ka üliõpilastel on võimalus osa saada. Meil on hea meel, et saame Tartu Ülikooli Kliinikumis pakkuda õppepraktika võimalusi kogu elukaare ulatuses, kokku enam kui 19 erialakliinikus ja teenistuses.
Uue ajastu tervishoid vajab tuleviku tervishoiutöötajaid, kes lähtuvad inimese vajadustest, mitte üksnes seisundist või haigusest, soovivad abisaajat kaasata ja võimestada ning väärtustavad patsiendiohutust ja -kogemust. Need on tänapäeva kliinilise praktika märksõnad, mis kinnistuvad seda enam, mida suurem on nendest põhimõtetest lähtuv tervishoiutöötajate hulk. Praktikal õppimine annab turvalise võimaluse esitada küsimusi, kahelda, rakendada oma teoreetilisi teadmisi, õppida ja harjutada käelisi tegevusi, jälgida juhendaja tegevust, õppida sellest ning kujundada oma töö tegemise käekiri ja suhtlemisoskuste pagas.
Paljude õppurite jaoks on õppepraktika esimene tööelu kogemus ka siis, kui varasem töökogemus teises valdkonnas on olemas. Arusaadavalt saadavad õppijat uude keskkonda sisenemisel ärevus ja stress, mis võivad olla seotud ebapiisava esmase teavituse, puuduliku kommunikatsiooni ja sooritushirmuga. Praktikandi toetamiseks ja kaasamiseks oleme Kliinikumi veebilehele integreerinud vestlusakna, mis võimaldab kiiresti ja ühest kohast saada vastuseid praktikaga seotud küsimustele ning leevendada praktikaga seotud ärevust.
Sujuva sisseelamise soodustamiseks oleme ajakohastamas Kliinikumi praktika kodulehte. Kodulehte on kasulik külastada juba enne õppepraktika algust, et anda endale võimalus häälestuda Kliinikumis toimuva praktika lainele. Kui tegemist on esimese õppepraktikaga siin, siis on ettevalmistuse üheks osaks e-kursuse “Praktika Tartu Ülikooli Kliinikumis” läbimine, mis aitab sujuvamalt sellesse keskkonda integreeruda.
Kliiniline praktika seob tihedalt õppimist ja õpetamist, pakkudes võimalusi areneda nii inimese kui ka professionaalina. Töö inimestega aitab vähendada nii üldist kui ka suhtlemisärevust, suurendab enesekindlust ja toetab õpitulemuste saavutamist. See kõik on õppija suunata ja juhendaja toetada.
Praktikandi juhendamine annab ka juhendajale uue perspektiivi ja võimaluse professionaalselt areneda. Koostöös juhendajaga toimub reaalne õppimine, mida toetavad teadmiste jagamine ja praktilised õppetunnid, aga ka eeskujude jagamine ning vastastikune refleksioon. Üheskoos luuakse õpikeskkond, kus edu saavutamisel on nii õppijal kui juhendajal oma roll ja panus.
Tervishoius oleme pidevas liikumises, alati avastamas midagi uut ja huvitavat. Üheks selliseks võimaluseks on Kliinikumi Ajakirjaklubis osalemine. Ajakirjaklubi eesmärk on arendada kriitilist mõtlemist, suurendada kokkupuudet kaasaegsete teadustulemustega, nende üle arutleda ja neid oma praktikasse rakendada ning avardada silmaringi. Ajakirjaklubi kohtumistele on oodatud ka Kliinikumis õppepraktikat sooritavad üliõpilased.
Õppimise ja õpetamise hea tava soovitab juhendajal anda õppija toetamiseks talle pidevat tagasisidet kogu õppepraktika jooksul. Lisaks on oluline ka sisuline tagasiside õppepraktika lõppedes, mis kinnitab õpiväljundite saavutamise ning annab suunised õppijale tema edasiseks arenguks. Samavõrd oluline on õppijapoolse tagasiside andmine juhendajale ja praktikabaasile, et märgata olulisi õppimiskohti juhendamisel ning ka tunnustada juhendajaid. Alates käesolevast sügissemestrist kogume kõikidelt üliõpilastelt tagasisidet õppepraktikale. Ootame seda kas Kliinikumi kodulehel asuva vormi või juhendaja poolt edastatud lingi kaudu. Tagasiside on anonüümne ega ole osakondadele nähtav. Erialakliinikutele edastatakse kokkuvõtteid regulaarselt, et tekiks võimalus praktikajuhendamist ja õpikeskkonda teadlikult arendada. Paralleelselt praktikantide tagasiside kogumisega annavad tagasisidet ka juhendajad, et reflekteerida oma juhendamiskogemust ning leida omapoolsed arenguvajadused.
Terviklik tagasiside süsteem võimaldab luua inimesekeskse ja õppijasõbraliku praktikakeskkonna, parendada praktikakorraldust ning tõhustada veelgi osapoolte koostööd.
Kohtumiseni Tartu Ülikooli Kliinikumis!