Hiinlased loovad Euroopa kolleegide toel geriaatrilise patsiendi õppes innovatsiooni

Share

Merle Varik, õppejõud
Jaanika Niinepuu, kommunikatsioonijuht

Terves maailmas on toimumas demograafilised muutused – elanikkond vananeb. Samas on tervena elatud aastate hulk visa kasvama, mistõttu tuleb tegelikult kõikidel riikidel leida lahendusi nii tervishoius kui ka sotsiaalhoolekandes, et toetada eakaid ja nende tervist. Prognooside järgi on 2050. aastaks Hiina rahvastikust lausa 44% pensioniealised, samas ei ole Hiina riik sellele tendentsile seni väga palju tähelepanu pööranud. Pigem on hiinlased keskendunud ainult haiguste ravimisele ning aktiivsena vananemine, tervisedendus ja elanikkonna terviseteadlikkuse tõstmine on olnud üsna tagasihoidlikud.

Eesmärgiks arendada õenduse pädevusi

Eelmisel aastal alustati tegevustega projektis „Developing Gerontological Nursing Education in China through Multidisciplinary Innovations (GeNEdu)“, mille algidee tekkis Hiina kõrgkoolide vajadusest uuendada õdede õpet seoses vananevas ühiskonnas tekkivate väljakutsetega tervishoiu ja sotsiaalhoolekande valdkonnas. Hiina kolleegide sooviks on arendada gerontoloogilise õenduse põhipädevusi, integreerida õenduse õppekavadesse tõendus- ja pädevuspõhiseid lähenemisviise, suurendada õppekavades digitaalseid oskusi, sisustada simulatsiooniõppeklassid ning koostada 30 EAP mahuline geriaatrilise õendusabi moodul. Kui terves Euroopas on ühtlustatud õendushariduse aluseid, mis näevad ette lisaks tõenduspõhisele õppele ka seminarides ja praktikumides pädevuspõhist lähenemist, siis nii pööratigi oma pilgud Euroopa poole.

Hiinlased loovad Euroopa kolleegide toel geriaatrilise patsiendi õppes innovatsiooni

Jyväskyla Rakenduskõrgkool, kellel on pikaajalised suhted Hiina kõrgkoolidega, kaasas projekti Hollandist Hanze Rakenduskõrgkooli ning Tartust ka meie kõrgkooli õppejõud. Planeeritud oli esmalt õppejõudude koolitus, seejärel e-kursuse läbiviimine üliõpilastele ning simulatsiooniruumide sisustamine. Saab tõdeda, et Hiina on oma õendushariduses praegu sealmaal, kus olime meie 20 aastat tagasi, kui hakkasid toimuma muutused nii hariduses kui ka praktikas.

Koolitused veebis

Koroonaviiruse leviku tõttu on tulnud kohaneda veebipõhiste kohtumiste ja koolituste korraldamisega. 2020. aasta septembris toimus 40-tunnine õppejõudude koolitus pädevus- ja tõenduspõhise õppe olemusest, õppekavade uuendamise lähtekohtadest ning erinevatest õppemeetodite kasutamisest, mida viisid läbi Tartu Tervishoiu Kõrgkoolist Merle Varik ning Marjo Palovaara Jyväskylast. Järgnes esialgu Tartus kohapeal toimuma pidanud jätkukoolitus, kus keskenduti inim- ja perekesksusele, kogukonnatööle ning multidistsiplinaarsele meeskonnatööle. Koolituspäevade eest vastutas Merle Varik ning oma panuse loengutena andsid lisaks Hanze kolleegidele õppejõud Eve-Merike Sooväli, Ivi Vaher, Ireen Bruus, Kalmer Marimaa, Mary Gobbi ning praktilist kogemust jagasid kolleegid Lõuna-Eesti Haiglast (Lilia Leppsaar), Viljandi Haiglast (Liis Puis) ning Benita Kodust (Liis Kroonmäe). Koos Hanze rakenduskõrgkooliga sai ka see koolitusnädal edukalt ellu viidud. Lisaks on projektiga seotud Anne Rosenberg, kes toetas IT-lahendustega, kommunikatsioonijuht Jaanika Niinepuu ning projekti juht, kõrgkooli arendusspetsialist Jaan Looga.

Hiinlased loovad Euroopa kolleegide toel geriaatrilise patsiendi õppes innovatsiooni.

Käesolevaks ajaks on välja töötatud 30 EAP ainekava ning samuti toimub Euroopa ja Hiina partneritelt tagasiside ja ettepanekute kogumine. Lisaks valmistutakse ette sügiseseks kohtumiseks, et anda sisend simulatsiooniruumide sisustamiseks. Kuna Hiinas ei ole levinud e-kursused, koostasid ja viisid Euroopa partnerid läbi 5 EAP e-kursuse “Gerontological Nursing” 2021. aasta aprillist kuni maikuuni. Võimalus oli osaleda ka Euroopa partnerite üliõpilastel. Kuna suunatud oli see siiski Hiina üliõpilastele, siis oli Euroopa üliõpilaste arv piiratud. Kuna meie kultuuriruumis on e-kursused argipäevased, siis olid Soome, Eesti ja Hollandi tudengid nn õppija rollimudeliks. Meie kõrgkoolist osalesid õppejõuna Merle Varik ning üliõpilasena Novella Elder-Võsu. Kursuse kestel tuli omavahel teha ka grupitööd ning koostada juhtumipõhine patsiendikeskne lahenduskäik.

GENEDU

GeNEdu projekt („Developing Gerontological Nursing Education in China through Multidisciplinary Innovation“) põhineb Hiina kõrgkoolide vajadusel uuendada õenduse õppekavasid. Projekt arendab kolme Hiina kõrgkooli õe õppekava: Beihua Ülikool, Guangdongi Meditsiiniülikool ja Guangzhou Terviseteaduste Kolledž. Projekt lõpeb 2022. aastal ning seejärel on projektis osalenud Hiina kõrgkoolid valmis geriaatrilise õendusabi mooduli alusel õdesid koolitama. Projekti rahastab programm Erasmus+.

TAGASISIDE E-KURSUSELE „GERONTOLOGICAL NURSING“

Novella Elder-Võsu, õe õppekava üliõpilane

Antud kursuselt saadud kasu ei seisne vaid geriaatria-alaste teoreetiliste teadmiste omandamises. Selleks on meie õppekavas olemas vastav kursus eesti keeles. Parim osa oli, et kursus õpetas tegema koostööd täiesti võõraste inimestega, kelle keel, kultuur ja isegi ajatsoon on meie omast täiesti erinev.

Kursus toimus inglise keeles. Kuna see ei olnud ühegi osaleja emakeel, tegutsesime kõik väljaspool oma mugavustsooni ja valitses mõnus üksteist toetav õhkkond.

Õppejõud olid rahvusvahelise seltskonna koostoimimiseks organisatoorselt ja tehniliselt suure töö ära teinud. Selle töö suurusest sain aru siis, kui avastasin, et keerulisemaks kui keelebarjäär kujunes grupitöö jaoks ühiste digitaalsete töövahendite leidmine. Kui meie oleme harjunud kasutama Skype’i ja Discord’i, siis hiinlastel on kasutusel hoopis WeChat ja QQ. Päris keeruline oli leida suhtlemiskanalit, mida kõik grupiliikmed kasutada saaksid.

Kursus õpetas ilmselt kõige rohkem tervishoiu erinevustest erinevates riikides. Üks huvitavamaid teemasid oli minu arvates Hiina meditsiin – teema, millest Eestis tegelikult palju ei räägita. Samas avastasin, et mitmed meetodid ja lähenemisviisid, mida olen õppinud, on mu rühmakaaslastele võõrad. Näiteks oli omaette katsumus üritada selgitada teistele tudengitele, kuidas tehakse õendusplaani.

Mis siiski üle kultuuride samaks jäi, oli õenduse eesmärk ise – patsient, tema olukord ja mured ning nende lahendamine.

Soovitan seda kursust soojalt, sest see annab võimaluse suhelda õendustudengitega teistest kultuuridest. Üksteiselt on palju õppida ja kes teab, ehk leiate ka uusi sõpru.